We strooien met gemak wat zout (Natriumchloride, NaCl) over ons eitje, voegen een bouillonblokje toe aan ons eten en een wokgerecht kan niet zonder sojasaus. Iedereen heeft zout nodig. Het lichaam gebruikt het onder meer om vocht te reguleren en om voedingsstoffen te transporteren.

Maar… meer dan 85% van de Nederlanders eet te zout. Gemiddeld tussen de 7,5 en 10 gram per dag. Terwijl de maximale hoeveelheid door de Voedingsraad op 6 gram is gesteld. Te veel zout eten is ongezond. Het verhoogt je bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten.

80% van het zout zit verborgen in voedingsmiddelen zoals brood, bewerkt vlees, kant-en-klare sauzen en kruidenmixen, kaas, koekjes en snacks. Zelfs aan chocolade wordt zout toegevoegd. De broodfabrikanten zijn gestart met het verminderen van zout, zodat we langzaam wennen aan een minder zout brood. Ook zout met een chique naam zoals Himalayazout is niet beter.

De termen zout en natrium worden vaak allebei gebruikt. Natrium zit in zout. Fabrikanten mogen het natriumgehalte of het zoutgehalte op het etiket vermelden. Let op: 1 gram natrium = 2,5 gram zout.

Een minder ongezond alternatief zijn zoutvervangers zoals LoSalt mineraalzout of Jozo Bewust. Hier is 2/3 van het natrium vervangen door kalium en magnesium. Het allerbeste is om het zoutvaatje helemaal te laten staan en te vervangen door kruiden. Op bijvoorbeeld de site Spice Wise vind je allerlei recepten voor heerlijke kruidenmixen.

Henriëtte Waalewijn
Diëtiste