Op zondag 26 mei a.s. vindt de 23ste editie van de Royal Ten plaats. De Royal Ten wordt georganiseerd door en voor hardlopers en is een van de weinige hardloopwedstrijden die door verenigingen nog helemaal zelf wordt georganiseerd. Een uniek hardloopevenement dat zonder een goede organisatie niet mogelijk is, we mogen daar als vereniging HRR best trots op zijn. Daarom een interview met Rob Krahmer, een van ‘godfathers’ van de Royal Ten.
Kan je wat zeggen over de achtergrond van de Royal Ten?
De HRR is als eerste hardloopvereniging van Den Haag gestart met het organiseren van hardloopwedstrijden. De HRR heeft in het verleden de Babylonloop, Hague Ten Miles en de Fit Ten Miles georganiseerd. Uniek bij de Fit Ten Miles was de finish in de Houtrusthallen. Fit stopte na een paar jaar met de sponsoring van de Ten Miles. Toen hebben we de loop omgedoopt naar de Royal Ten. Bij de organisatie van de Royal Ten was ik vanaf het begin al betrokken. In het begin liep ik vooral te sjouwen met hekken maar nu zit ik in het bestuur. We zijn met de Royal Ten gestart op het Malieveld. Daarna overgegaan naar het pleintje en de weg voor de SER (Bezuidenhoutseweg). En nu zitten we alweer geruime tijd op de Prinses Beatrixlaan.
Wat moet je allemaal organiseren voor de Royal Ten?
Met de organisatie ben je het hele jaar bezig. Nadat de loop heeft plaatsgevonden volgt de evaluatie en vervolgens wordt weer gestart met de aanvraag van vergunningen, overleg met de politie, brandweer, HTM, de GHOR. Ooit was één A4 voldoende om een vergunning aan te vragen. Nu zijn dit een hele trits aan ordnermappen. Overigens is dit een van de redenen waarom verenigingen dit niet meer zelf kunnen organiseren. Het ontbreekt ze binnen de vereniging aan expertise en ze besteden het uit aan commerciële partijen. Veiligheid en gezondheid is een van onze van de speerpunten bij de organisatie van een hardloopwedstrijd. Dit is goed onder controle, met name ook omdat de wedstrijd wordt georganiseerd door hardlopers. En we hebben ook een bestuur dat goed op elkaar is ingespeeld.
En uiteraard gaan we direct weer op zoek naar sponsoren. SDU heeft ons jarenlang fantastisch gesponsord en daarna MN Services. De financiële inkomsten zijn nu minder, maar we hebben in bedrijven als NH hotel, WTC en de gemeente Den Haag goede sponsoren. Met Kinderopvang 2Samen gaan we een meerjarig samenwerkingsverband aan.
Heb je leuke of spannende momenten beleefd tijdens de Royal Ten?
Memorabel was ‘de valse start’. Het was een ontzettend koude editie van de Fit Ten Miles en iedereen stond al bibberend en licht onderkoeld klaar in de startblokken. En toen viel opeens, zonder toestemming van de politie, het startschot. De politie was uiteraard niet blij en eiste dat we alle lopers weer terug haalden. Met heel veel gezeur en gedoe is dat ons gelukt. En toen duurde het nog wel 20 minuten voordat er kon worden gestart.
En ooit heeft Erica Terpstra het startschot gegeven. Omdat de VIP-locatie wat ver lag van de start en we haast hadden, heb ik haar achterop de fiets naar de start gebracht. Daarna had ik wel een lekke band.
Hoe is de route en kan er nog worden ingeschreven voor de Royal Ten?
De route van de Royal Ten is weer hetzelfde als vorig jaar, met een mooie mengeling van harde weg en bospaden. Bij warm weer is dit wel spannend vanwege de temperatuurverschillen op de weg en in het bos. Er kunnen max. 4000 lopers meedoen. We zitten nu bijna aan dit aantal, dus: ja, het kan nog net.
Doen er dit jaar nog speciale lopers mee aan de Royal Ten?
Ik vind het heel bijzonder dat de stadsdeeldirecteur van Den Haag het startschot wil geven en dat zij ook de Royal Ten loopt samen met haar partner. Over de toplopers is pas in de laatste week zekerheid. Dan wordt bekend wie er meeloopt. Er hebben zich inmiddels wel al een aantal zeer snelle lopers gemeld.
Wat zou je nog willen zeggen over de Royal Ten?
De Royal Ten is als een virus. Ook de kinderen van de organisatoren van de Royal Ten zijn hiermee al besmet. Al van jongs af aan is mijn zoon Mark erbij betrokken, maar ook de kinderen van andere organisatoren. Ik wil nog graag de 25ste editie mee-organiseren maar daarna geef ik het stokje over. Wie interesse heeft om bestuurslid van de Royal Ten te worden kan nu al contact opnemen met mij.
Nog een laatste oproep?
We hebben nog vrijwilligers nodig. Mocht je op de dag van de Royal Ten niet kunnen, dan is je hulp ook op de zaterdag voorafgaand aan de Royal Ten van harte welkom. Meld je aan via de site van de Royal Ten. We hebben je nodig om ook van deze editie van de Royal Ten weer een feest te maken!
(mvg)
Foto’s: Frans Martens