Hague Road Runners

The Royal Ten en COVID-19 – terugblikken en vooruitkijken

Nu we na twee jaar weer een beetje uit de pandemie (lijken te) komen, kijken wij als bestuur van The Royal Ten terug op een paar onzekere jaren. Want hoe houd je als kleine organisatie binding met je deelnemers, terwijl er geen fysieke wedstrijd georganiseerd kan en mag worden?

Toen wij in 2020 noodgedwongen de moeilijke keuze moesten maken om de hardloopwedstrijd niet door te laten gaan, zijn wij met het bestuur meteen gaan kijken naar mogelijke opties voor het jaar erop. Want dan zou het vast allemaal weer terug naar normaal zijn, toch?

Maar helaas. De editie van 2021 naderde steeds sneller, en het land ging almaar dichter op slot. De vooruitzichten voor sportevenementen werd uitzichtlozer en we zaten als bestuur voor een moeilijke keuze. Een aangepaste loop? Een virtuele loop? Of wederom deze editie aan ons voorbij laten gaan?

Omdat we merkten dat veel van onze deelnemers, en hardlopers in het algemeen, het competitief deelnemen aan een hardloopwedstrijd misten – vonden we het wederom niet door laten gaan van de wedstrijd geen optie. Dus zijn we de twee alternatieven gaan bekijken.

Alternatieve The Royal Ten of The Royal Ten Virtual?

Voor de aangepaste loop hebben we gekeken naar wat er wel en wat er vooral niet kan. Minder deelnemers, gefaseerd starten, wat doen andere hardloopwedstrijden, extra coronamaatregelen, welke afstanden bieden we aan. Het zijn vragen die allemaal naar voren zijn gekomen.

Tegelijkertijd hebben we onderzocht wat ervoor nodig is om een virtuele loop te organiseren. Zonder enige ervaring met deze nieuwe vorm van hardlopen, hebben we besloten om contact te zoeken met VirtueelNL. Een nieuw hardloop initiatief, opgericht door de zussen Tamara en Nathalie wat korte tijd zeer succesvol geworden is. Mede door de fantastische medailles die je bij hen kan winnen na deelname.

Nadat we contact hebben gezocht met de dames van VirtueelNL waren zij gelukkig meteen enthousiast en zagen ze een samenwerking voor een eerste virtuele The Royal Ten zitten. Samen met Nathalie werd er een prachtige medaille ontworpen en Tamara heeft ons fantastisch ondersteund met het administratieve gedeelte van de wedstrijd.

Met ruim 700 deelnemers, verspreid over het hele land en zelfs Europa (in Polen en Slowakije is er ook gelopen!), hebben we een geweldige virtuele wedstrijd gehad. En het organiseren van een fysieke hardloopwedstrijd begon alleen maar meer te kriebelen, naarmate we meer enthousiaste inzendingen kregen van onze virtuele deelnemers.

The Royal Ten Light

Tot ons grote geluk was het, weliswaar in kleinere vorm, vorige maand weer mogelijk om een fysieke hardloopwedstrijd te organiseren. Met 2 afstanden, slechts 200 deelnemers op iedere afstand, een andere startlocatie en een ander parcours dan normaal, hebben wij ontzettend genoten van The Royal Ten Light op zondag 22 mei. De zon scheen rijkelijk en het was een prachtige dag om iedereen weer aan de start te mogen verwelkomen. Met deze drie foto’s kijken wij terug op een geweldige 24ste editie van The Royal Ten. Die overigens niet mogelijk was zonder de opkomst van meer dan 60 enthousiaste vrijwilligers en bijna 400 deelnemers. Dankjulliewel allemaal!

25 jaar The Royal Ten

Ondertussen kijken we ook vooruit naar volgend jaar. Onze 25ste editie. Een jubileumjaar! Dat moet en zal een feestje worden. Alleen, niet zonder uitdagingen. Met het 25-jarige bestaan, komt ook het verdrietige nieuws dat enkele van onze bestuursleden én vaste vrijwilligers, na zich jarenlang in te hebben gezet, The Royal Ten gaan verlaten. Met een incompleet bestuur kan je natuurlijk geen hardloopwedstrijd organiseren. Al helemaal niet een hardloopwedstrijd die in omvang en populariteit, na de CPC, op de tweede plaats staat in Den Haag.

Dus nu zijn we hard bezig met het herstructureren van het bestuur. Allereerst hebben we Christine Davidse verwelkomd als nieuwe secretaris (zij zal Cees Bol gaan vervangen na de volgende editie), en we zijn dolblij haar bij het bestuur te mogen voegen. Daarnaast zijn we ook hard op zoek naar 2 algemene bestuursleden en ‘blokhoofden’ die graag hun handen uit de mouwen steken voor The Royal Ten. (Blokhoofden zijn vrijwilligers met een key-functie, met een wat grotere verantwoordelijkheid voor een bepaald onderdeel van de wedstrijd, bij de voorbereiding of op de dag zelf.)

En dus kijken wij naar jou, als HRR-lid.

Heb jij ervaring in het benaderen en werven van sponsoren? Of is het aanschrijven van fondsen jou niet onbekend? Neem dan contact op met Joop de Gier via info@royalten.nl.

Heb jij affiniteit met het organiseren van evenementen? Misschien ben je een superster in crowd management of logistieke uitvoering? Dan zoeken wij jou! Neem vandaag nog contact op met André Papilaja via e-mail.

Ben jij een langetermijndenker met toekomstvisie? Ben je niet vies van een beetje leiderschap en knopen doorhakken? Meld je dan bij Ton Bakhuis via e-mail en wie weet ben jij het ontbrekende puzzelstukje dat wij nodig hebben binnen ons bestuur.

Zie je een bestuursfunctie niet zitten, maar heb je wel veel kennis en ervaring die goed te pas kan komen binnen The Royal Ten? Stuur dan een mailtje naar info@royalten.nl en help ons dit mooie hardloopevenement nog eens 25 jaar langer te organiseren.

Vera Papilaja, bestuur The Royal Ten