Hague Road Runners

The Royal Ten zondag 2 juni 2024

The Royal Ten: het gezelligste hardloopevenement. Maar wat is ons geheim?

Deze keer staat The Royal Ten-Rubriek volledig in het teken van de bouwstenen van The Royal Ten, namelijk: onze vrijwilligers! We winden er geen doekjes om, The Royal Ten is niks zonder haar vrijwilligers. Daarom zoeken we iedere editie zo’n 200 – 250 vrijwilligers om alles soepel te laten verlopen in de aanloop naar en tijdens de wedstrijddag. The Royal Ten staat bekend als het gezelligste hardloopevenement van Den Haag en dat komt voor het grootste gedeelte door onze vrijwilligers.
Vraag een willekeurige (oud-)vrijwilliger van The Royal Ten hoe die het vindt, en zijn/haar antwoord zal steevast het woord ‘gezellig’ bevatten. Ja, er wordt hard gewerkt. Het is een lange dag, en soms zit het weer niet helemaal mee (stromende regen/blakende zon). En toch, is het altijd gezellig!

Foto door Frans Martens

PARCOURS
Het parcours is de plek waar we de meeste vrijwilligers nodig hebben ieder jaar, om de veiligheid én het plezier van onze deelnemers te kunnen garanderen. Er zijn verschillende mogelijkheden, we zetten ze even op een rijtje voor je:
Mobiele posten
We hebben meerdere mobiele posten op het parcours. Er zijn motor- en fietsbegeleiders die over het parcours rijden/fietsen. Motorbegeleiders rijden voor de deelnemers uit om ervoor te zorgen dat het naderende kruispunt vrij van verkeer is. Fietsbegeleiders fietsen mee met de loper(s) (m/v/x) die de snelste tijd neerzetten. Maar ze helpen ook mee om juist de laatste loper(s) over de finish heen te coachen. Daarnaast rijden er ook auto’s op het parcours, zoals de klokauto en logistieke veegauto’s die ervoor zorgen dat het parcours weer vrijgegeven kan worden na de laatste loper.

Foto door Frans Martens

De waterpost
Rond het 5 km punt van de 10 kilometerwedstrijd wordt er standaard een Dunea-waterpost opgebouwd. Na het klaarzetten en vullen van alle bekertjes is het wachten tot de eerste renners in zicht komen. Let op: spettergevaar!

Foto door Sebastiaan Nederhoed

Kruispunten en keerlussen
Op meerdere plekken van het parcours moet het verkeer worden tegengehouden of juist omgeleid. Je zorgt ervoor dat het afzetlint niet weggehaald kan worden of een dranghek opzij geschoven. Vooral in het Haagse Bos zijn er veel zijpaden waar fietsers/wandelaars uit kunnen komen. Aan jou de schone taak om ervoor te zorgen dat deze goed afgesloten zijn met afzetlint en dat je je instructies klaar hebt voor fietsers die eventjes moeten omfietsen.
INSCHRIJVINGEN, UITGIFTE STARTNUMMERS & BUSINESS RUN
Op de wedstrijddag kunnen deelnemers hun startnummers ophalen in het gebouw van ROC Mondriaan aan de Koningin Marialaan 9. Dit geldt ook voor deelnemers die in teamverband meedoen aan de Business Run op de 5 en 10 km. Heb jij super organisatie-skills? Dan is dit jouw plek!

START-FINISHGEBIED
Misschien wel de leukste plek tijdens de wedstrijd. Hier zit je op de eerste rij, terwijl alle emoties voorbijkomen. Ontlading, euforie, trots, je gaat het allemaal zien.
Uitdelen medailles en sportdrankjes
Wanneer de lopers over de finish komen ben jij degene die ze de herinnering aan hun prestatie mag geven – of zelfs omhangen. En vergeet niet de sportdrankjes, voor de nodige hydratatie achteraf!

Foto door Sebastiaan Nederhoed

Binnenhalen eerste lopers (m/v)
Er is een speciaal finishlint voor de eerste man en vrouw die over de finish komen, per onderdeel. Wil jij degene zijn die dit jaar het finishlint vasthoudt? Dan is het start-finishgebied jouw plek!

Foto door Sebastiaan Nederhoed

UITSLAGVERWERKING
Heb je het niet zo op de drukte? Dan is dit de plek voor jou tijdens de wedstrijddag. In alle rust zorg je er achter de laptop voor dat alle uitslagen voor het einde van de dag online te vinden zijn voor de deelnemers.
Denk je nou: verrek, daar moet ik bij zijn! Meld je dan direct aan als vrijwilliger via dit formulier: https://forms.gle/eUQMFfN452GaKkH87
We sturen je natuurlijk niet met lege handen weg. Nadat je je op de dag van de wedstrijd gemeld hebt bij de vrijwilligerskraam krijg je het volgende mee:
• The Royal Ten Crew T-shirt
• Lunchpakket (broodjes, fruit, flesje drinken)
• Briefing (uitgeprint)
• Tekening van het parcours (uitgeprint)
• Veiligheidshesje (als je op het parcours staat)

Zit jouw ideale vrijwilligersfunctie er niet bij? Stuur dan een mailtje naar info@royalten.nl. Iedere hulp is welkom en we zoeken graag samen naar een passend plek voor jou tijdens The Royal Ten.