Het is koud, donker en nat buiten. En het waait stevig met windkracht 8. Onder deze weersomstandigheden zou menig hardloper afhaken. Dat geldt niet voor de groep trailrunners van de HRR. Zij halen hun schouders op bij deze weeromstandigheden en doen het deze dinsdagavond rustig aan ter voorbereiding van een trailrun in Bomal (België) volgend weekend, met afstanden van 16 tot en met 55 km. Tijd om nader kennis te maken met deze bikkels.

Wie zijn jullie?
Wij zijn trailrunners en lopen niet op de weg maar off road. We lopen op zachte ondergrond door bossen en duinen, op zand- en modderpaden. Bij trainingen in het donker lopen we met een hoofdlamp op.
Onze trainers zijn Pierre van Leeuwen, Willem van Prooijen en Edwin van der Harst. Met drie gecertificeerde trainers zijn we als groep erg blij. Omdat zij elkaar afwisselen, kunnen we op 4 trainingsochtenden en -avonden trainen.

Klopt het dat jullie groep steeds groter wordt?
Ja, dat klopt. De trailrungroep is gestart in 2013 met een aantal leden van de HRR die niet meer op de weg wilden lopen. Inmiddels is onze groep gegroeid tot ongeveer 40 deelnemers. Deze zijn er nooit allemaal tegelijk. Gemiddeld lopen we met 20 leden op een trainingsochtend of -avond. Er zijn trailrunners die al langer lid zijn van de HRR en overstappen van de weg naar ‘off road’. Maar we krijgen ook nog steeds leden van buiten de HRR. Steeds meer hardlopers kiezen voor een zachtere ondergrond om op te lopen omdat de harde ondergrond blessures geeft. Opvallend is dat het lopen van trailruns ook onder vrouwen erg populair is. Vrouwen zijn hierin ook goed omdat je voor het lopen van een trailrun zowel lichamelijk als mentaal sterk moet zijn.

Voor welke afstanden trainen jullie?
De meeste trailruns die wij lopen, zijn tussen de 16 en 40 kilometer met uitschieters naar 60 tot 80 kilometer. Een klasse apart zijn de ultratrails waarbij je bijvoorbeeld op verschillende hoogtes loopt of, zoals Darius heeft gedaan, meer dan 50 uur achter elkaar loopt. Iedereen van de groep kan haar/zijn eigen afstand lopen. Snelheid is niet belangrijk. Het gaat om de beleving, waarbij de reis belangrijker is dan het einddoel. Bij bijvoorbeeld een afstand van 55 kilometer loop je van post tot post. Je stopt om te eten en te drinken, je maakt een praatje met een mede-loper en soms wandel je en geniet je van de omgeving. De focus ligt niet op tijd. Bij moeilijke trailruns, zoals trailruns in de bergen met verschillende hoogtes, help je elkaar.

Hoe train je voor zulke bizarre afstanden?
Je moet heel veel uren achter elkaar hardlopen. Soms zelfs meerdere keren per dag. Tijdens de trainingen lopen we ook de nodige kilometers maar we trainen ook op techniek en kracht, met squats, lunges en planken. De omgeving van de HRR is voor ons ideaal om te trainen, maar soms kiezen we ook voor een andere omgeving zoals het Amsterdamse Duinwatergebied.

Wat voor trailrun staat er voor jullie op de planning?
Met een groepje van 8 à 10 gaan we het weekend van 23 en 24 maart naar Bomal in België. We maken er direct een gezellig weekend van en overnachten in stacaravans. En degenen die wat luxe willen, kiezen voor een hotel. Trailruns in België zijn populair vanwege de omgeving, verschil in hoogtes en uiteraard ook vanwege de Belgische biertjes.

Wat willen jullie nog kwijt?
Zoals gezegd, gaat het bij trailruns niet om tijd of prestatie maar om de beleving. Daarnaast steun je elkaar, of je nu 16 kilometer, 30 of 60 kilometer loopt. Je zorgt ervoor dat je er voor elkaar bent en elkaar bij de finish opwacht. Samen uit, samen thuis.

(mvg)
Foto’s: Frans Martens

—————–
Op dinsdagavond is er ook een trailrungroep ‘light’ onder leiding van Frans Perdijk. Deze training is perfect voor degenen die het graag iets rustiger aan willen doen, maar toch graag van het trailrunnen willen proeven.