Over een dikke drie weken is het zover, de 25ste jubileumeditie van The Royal Ten. Op zondag 4 juni zal voor het eerst het startschot te horen zijn vanaf de Koningin Marialaan. Het verplaatsen van de start-finishlocatie, en daarmee ook het aanpassen van het parcours, stelt ons als organisatie voor een grote uitdaging. Maar wat gebeurt er allemaal in de laatste loodjes richting deze feestelijk editie van The Royal Ten? In deze rubriek nemen we je mee achter de schermen bij The Royal Ten.
Nieuw start-finishgebied
Jarenlang is The Royal Ten van start gegaan op de Prinses Beatrixlaan. Dit jaar zal de wedstrijd voor het eerst plaatsvinden op en rond de Koningin Marialaan. Ter hoogte van ROC Mondriaan Horeca en Facilitaire Dienstverlening (nummer 9) zullen we onze welbekende rode startboog weer opzetten.
Omdat de Koningin Marialaan midden in een woonwijk ligt, hebben we als organisatie een grote uitdaging als het gaat om geparkeerde auto’s. Via de gemeente regelen we een parkeerverbod voor het start-finishgebied door middel van verkeersborden met de aankondiging van het evenement. Maar deze wordt niet altijd nageleefd door bewoners of überhaupt opgemerkt.
De organisatie van The Royal Ten zorgt er dus ook altijd zelf voor dat bewoners op tijd geïnformeerd zijn. Zo zal er dit jaar een bewonersbrief onder de ruitenwissers van alle geparkeerde auto’s geplaatst worden in de week voorafgaand aan de wedstrijd. In groepjes of alleen, gaan de bestuursleden van The Royal Ten langs iedere auto om een briefje onder de ruitenwisser plaatsen.
Marlot
Zoals je in de vorige rubriek kon lezen, maakt het parcours van de 10 kilometerwedstrijd een lus door de wijk Marlot. Hierdoor zal de hele wijk tijdens dit onderdeel vrijwel helemaal afgesloten zijn voor verkeer. Om bewoners hier ieder jaar op de attenderen schrijven we een bewonersbrief die in de aanloop van de wedstrijddag in de brievenbus gedaan wordt. Ook vragen we in deze brief de bewoners in groten getale op de stoep te komen staan om onze deelnemers aan te moedigen. Dit deel van het parcours bevindt zich ongeveer op de helft van de wedstrijd, en dan kunnen de deelnemers vaak wel een opsteker gebruiken. Gelukkig zijn er ieder jaar groepjes bewoners die zich in de buurt verzamelen en onze deelnemers van enthousiaste aanmoedigingen voorzien. Als organisatie vinden we dat altijd onwijs leuk om te zien!
Nieuw parcours
Met het verplaatsen van onze startlocatie hebben we ook het hele parcours moeten aanpassen, op alle onderdelen. Bij een nieuw parcours moet je ook een geheel nieuw veiligheidsplan opstellen en nieuwe afspraken maken met onder andere de gemeente en politie over wegafzettingen, omleidingen, vluchtroutes, etc. Deze gesprekken worden altijd zo’n 2 maanden van tevoren ingepland, ruim voor de wedstrijd zodat alles op tijd rond is met de vergunning.
Omdat ons bestuur volledig uit vrijwilligers bestaat, wil het soms nog wel eens een uitdaging geven om deze afspraken in te plannen. Veel bestuursleden werken nog overdag, en moeten deze afspraken inplannen tijdens lunchpauzes of onder werktijd. We doen het allemaal met liefde en ieder jaar is het alle tijd en moeite dubbel en dwars waard als we de bijna 2500 deelnemers over de finish zien komen.
Vrijwilligers
We zijn de laatste tijd hard bezig geweest om weer genoeg vrijwilligers op te trommelen voor The Royal Ten dit jaar. Zo hebben we via social media en onze nieuwsbrief een oproep gedaan. Marcel Kamsteeg (voorzitter HRR) is zelfs meerdere keren (letterlijk!) op een stoel gaan staan op de club om mensen te vragen een handje mee te helpen op zondag 4 juni.
Met resultaat, want er hebben zich al bijna 100 vrijwilligers aangemeld! En daar zijn wij als organisatie natuurlijk onwijs blij mee. Naast het feit dat ons bestuur uit vrijwilligers bestaat, leunt het hele evenement tijdens de wedstrijddag op onze geweldige vrijwilligers die zich op het parcours, bij de uitgave van startnummers en in het start-finishgebied keihard inzetten om het een leuke dag te maken voor de deelnemers. Zonder onze vrijwilligers is The Royal Ten niks!
Iedere vrijwilliger kan ook zeker beamen dat het gewoon ontzettend gezellig is tijdens The Royal Ten. We zijn uiteraard dolblij met de (bijna) 100 vrijwilligers die zich hebben aangemeld, maar we zijn er nog niet! Om alles op zondag 4 juni soepel en veilig te laten verlopen hebben we zo’n 250 vrijwilligers nodig. Heb jij nog een gaatje vrij in je agenda? Geef je dan op als vrijwilliger voor The Royal Ten via deze link: https://forms.gle/3TNFb6fmiwQcGiNE6
En stuur het vooral door naar je buren, vrienden, collega’s, kinderen. Alle hulp is welkom en we hebben voor ieder wat wils!
Vera Papilaja