Hague Road Runners

40 Jaar HRR – 26 Jaar RT

40 Jaar The Hague Road Runners & 26 Jaar The Royal Ten – een succesformule!

Ter ere van deze 40-jarige jubileum editie blikken we terug op The Royal Ten, die al 26 edities onlosmakelijk verbonden is met The Hague Road Runners.
Hoe begon het nou eigenlijk allemaal, wat en wie we zijn, de drijfkrachten en wat maakt dit hardloopevenement – georganiseerd door een wegatletiekvereniging – zo uniek?

Het begin

Vroegâh, in de jaren 90, organiseerde The Hague Road Runners meerdere eigen hardloopwedstrijden per jaar. Zo had je de Babylon Loop en The Hague Ten Miles (later Fit Ten Miles). Verschillende HRR-leden waren actief in de organisatie van deze lopen. Waaronder Cor Zwart, Han Elkerbout, Rob Krahmer en Ronald Boekkamp.
Toen bleek dat twee losse hardloopwedstrijden te veel druk bracht op de vereniging is er besloten om, op initiatief van bovengenoemde heren, deze twee hardloopwedstrijden samen te voegen tot één. Er werd goed gekeken naar de tijd van het jaar wanneer de wedstrijd zou worden gehouden (herfst of lente/zomer). Daarna besloten ze om de wedstrijd naar eind mei te verplaatsen. Han Elkerbout heeft zich gebogen over een parcours dat zowel uitdagend als afwisselend zou zijn, met als startlocatie het Malieveld. Een ‘rondje’ om het koninklijk huis met de 10 kilometer was de inspiratie voor een nieuwe naam. En zo is The Royal Ten geboren!

Ronald Boekkamp en Rob Krahmer tijdens The Royal Ten in 1999

Voor lopers, door lopers: de succesformule

Omdat veel HRR leden al betrokken waren bij de Babylon Loop en The Hague Ten Miles, was het niet moeilijk om veel trouwe vrijwilligers op de been te krijgen voor dit nieuwe jaarlijkse hardloopspektakel.

Niet alleen was de collectieve ervaring van deze vrijwilligers van grote waarde voor het vroege succes van The Royal Ten, maar ook het feit dat Het bestuur van de Royal Ten en al deze vrijwilligers meerdere keren per jaar zelf aan de start stonden van verschillende hardloopwedstrijden heeft daar fors aan bijgedragen. Zij hoeven zich niet voor te stellen hoe een deelnemer zich moet voelen wanneer die zich door het start-finishgebied beweegt of over het parcours rent. Zij weten dit, want zij beleven het zelf vaak genoeg.
Dat is wat The Royal Ten zo sterk en succesvol maakt. Het is vanaf het allereerst begin al een hardloopwedstrijd voor lopers dóór lopers.

Maar dit is niet wat The Royal Ten uniek maakt. Door de jaren heen zijn er meerdere, succesvolle hardloopwedstrijden geweest, die een hardloopvereniging of atletiekvereniging als drijvende kracht achter zich hadden. Anno 2024, zijn dat er niet heel veel meer. In ieder geval, niet die vrijwel enkel en alleen op de leden van hun club kunnen bouwen om de wedstrijddag in goede banen te leiden. Veel organisaties hebben moeten uitwijken naar andere oplossingen, omdat er niet meer genoeg leden opgetrommeld konden worden. Terwijl The Royal Ten nog steeds 90% van haar vrijwilligers haalt uit HRR leden. Hoe uniek is dat!
De overige 10% zijn professionals die wij inhuren of vrienden en familie van HRR leden die jaren geleden zijn meegekomen om te helpen, en dat tot op de dag van vandaag nog steeds doen.

The Hague Road Runners zijn een grote familie en The Royal Ten is een rasecht familie-evenement. En dat is duidelijk te merken aan de grote groep familieleden van Road Runners die zich al jaren inzetten voor The Royal Ten.

Rob Krahmer, die ruim 20 jaar Hoofd Start-Finish is geweest, heeft in al die jaren veel steun gehad van zijn kinderen Mark en Lisa. Mark en Rob waren jarenlang het gezellige duo dat samen het start-finishgebied runde als een geoliede machine. Terwijl dochter Lisa zich inzette als onder andere fotograaf, medaille-uitdeler, finishlintster en ga zo maar door. Zelfs nadat Rob in 2020 met pensioen ging van The Royal Ten, is Mark nog steeds betrokken bij de organisatie en zie je hem op de wedstrijddag achter het stuur van de klokauto op het parcours rondrijden.
Powerduo Marcel den Dulk en Hellen den Dulk zijn al jarenlang actief voor zowel de vereniging als The Royal Ten en ook hun kinderen. Vanaf jonge leeftijd kon je de Den Dulk-kinderen zien rondlopen op de wedstrijddag. Achter de vrijwilligersstand bij Hellen hielpen Leon en Casper regelmatig mee met het inschenken van koffie en het uitdelen van lunchpakketten. En op het parcours werd Marcel, als Assistent Hoofd Parcours, op de motor bijgestaan door zoon Stephen.

André Papilaja (Hoofd Parcours) heeft het Royal Ten-virus al vroeg doorgegeven. Op 11-jarige leeftijd werd dochter Vera meegenomen op de wedstrijddag, om te helpen met het uitdelen van medailles in het start-finishgebied waar Rob Krahmer de scepter (zijn vinger) zwaaide met een grote glimlach. Rob heeft Vera na enige tijd omgedoopt tot ‘binnenhaler’ van de eerste man en vrouw over de finish. Hij liet er zelfs een speciaal finishlint voor maken, die vandaag de dag nog steeds gebruikt wordt voor de finish van de eerste man en vrouw.

Tijdens haar studie Leisure & Events Management heeft Vera verschillende stage-opdrachten uitgevoerd voor The Royal Ten. Waarna ze in het laatste jaar van haar studie heeft toegezegd om het bestuur te blijven ondersteunen als bestuurslid Marketing & Communicatie en logistieke bezemwagen op het parcours.

De reizende startlocatie

De start van The Royal Ten begon haar reis op de Boorlaan bij het Malieveld. Toen de datum van de Tong Tong Fair (toen nog Pasar Malam) en de start van de Royal Ten te dicht op elkaar kwamen, moest de wedstrijd verhuizen. De startlocatie werd de parkeerplaats van de Sociaal Economische Raad (SER) aan de Bezuidenhoutseweg. Omdat de wedstrijd maar bleef groeien, werd deze startlocatie van de Royal Ten al snel te krap en moest de organisatie op zoek naar een nieuwe plek om het startschot te lossen.

In 2008 werd SDU Uitgevers hoofdsponsor en verhuisde The SDU Royal Ten naar het SDU- hoofdkantoor aan de Prinses Beatrixlaan. Dit is 5 jaar de startlocatie geweest. Het stokje voor hoofdsponsor werd daarna overgenomen door MN, die met hun kantoor ook gevestigd zitten op de Prinses Beatrixlaan. The MN Royal Ten startlocatie kon gelukkig nog even blijven zoals het jaren was. Het werd steeds lastiger om het vele verkeer om te leiden. Na een bewogen periode (pandemie, onzekerheid voortbestaan) werd in 2023 door het gebrek aan een hoofdsponsor én de lastige startlocatie de start verhuisd naar de huidige locatie aan de Koningin Marialaan. Dit is voor de deur van ROC Mondriaan.

Op zondag 2 juni jl. vond hier voor de tweede keer The Royal Ten plaats. Met ruim 2200 deelnemers verdeeld over 4 afstanden was ook de 26ste editie weer een mooie en succesvolle samenwerking tussen The Royal Ten, The Hague Road Runners en het ROC Mondriaan.
Een mooie en rijke geschiedenis waarin The Royal Ten en The Hague Road Runners onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn geweest. Als je het ons vraagt, een mooie formule tot succes voor beiden. Op naar de volgende 40 jaar en 26 edities!